Radnici fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija” juče su bili na plaćenom odsustvu, ali nije najjasnije da li zato što nisu imali poručena vozila ili im nedostaju branici, koje proizvodi „Fijat plastika”, a u kojoj je već dva dana potpuno obustavljena proizvodnja.
Radnici ove sestrinske firme, koja je takođe smeštena u Kragujevcu, ali je u apsolutnom vlasništvu FCA grupe iz Italije, odnosno novoformiranog „Stelantisa”, od četvrtka su u generalnom štrajku.
Oni traže da im se regres vrati na iznos od pre 1. januara i da naknada za plaćeno odsustvo bude 65 odsto, umesto dosadašnjih 60 procenata. Aleksandar Korać, predsednik Sindikata „Fijat plastike”, kaže da su juče menadžmentu poslali poziv za pregovore.
– Čekamo reakciju poslodavca, pa ćemo da vidimo šta ćemo dalje. Zahteve nismo menjali od 12. januara, kada su počeli štrajkovi upozorenja – navodi on.
Tada su poslodavcu uputili zahtev da se regres isplaćuje u visini prosečne zarade u Srbiji, topli obrok 20 odsto prosečne zarade, a 65 odsto osnovne zarade za dane plaćenog odsustva.
Tražili su i naknadu za minuli rada u visini od 0,5 odsto po godini radnog staža i isplatu rada na državni praznik od 120 odsto preko osnovne zarade.
U međuvremenu su, kako naglašava Korać, imali sastanke sa menadžmentom, ali se ništa nisu dogovorili. Zbog toga je usledio generalni štrajk na radnim mestima u obe smene od šest do 22 časa.
– „Fijat” je stao zbog našeg štrajka. Oni imaju planiranu proizvodnju, ali im nedostaju branici. Imamo informaciju da su im u četvrtak u drugoj smeni sa trake silazili automobili bez branika, tako da zbog toga nisu radili ni u petak – uverava Korać.
Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata u FCA, kaže pak da je u četvrtak prva smena završila proizvodnju bez problema, a druga je nastavila i radila do kraja radnog vremena.
On nije mogao da potvrdi da li su u popodnevnim satima sa traka silazili automobili bez branika, kao što pričaju kolege iz „Fijat plastike”, jer je bio pre podne.
– U petak nismo radili, što nije ni u kakvoj vezi sa dešavanjima u „Fijat plastici”. „Fijat” ima svoj plan rada odranije, sačinjen prema broju naručenih vozila i taj dan nam je bio neradni. Kako će biti od ponedeljka za sada se ne zna. Da li će naš kooperant, „Fijat plastika”, nastaviti sa štrajkom zavisi od njih. Ali to može da uspori, pa i da zaustavi „Fijat” – naglašava Đorđević.
On objašnjava da „Fijat” nema drugog dobavljača za branike, jer „Fijat plastika” isključivo pravi te delove za „fijat 500 L.”
Nemaju ni zalihe, jer je proces proizvodnje takav da se branicima snabdevaju na dnevnom nivou. Koje korake će preuzeti „Fijat grupa”, odnosno „Stelantis” juče nismo dobili odgovor, ali više je nego očigledno da od razrešenja situacije u „Fijat plastici” zavisi nastavak proizvodnje „fijata 500 L”.